11 Ocak 2010 Pazartesi

Antep Usulü Zeytinyağlı Kuru Dolma



Verdiğim aranın daha kısa olacağını düşünmüştüm ama bu oldukça uzun bir ayrılık oldu. Dönüşü güzel bir tarifle yapmak istediğim için bekletiyordum son bir kaç haftadır. Fotoğrafları çekip, düzenlerken tahminimden daha çok özlediğimi farkettim.

Zeytinyağlı dolma her yörede farklı farklı yapılıyor. Gaziantep'de zeytinyağlı dolma kuru dolma olarak yapılır. Yazdan hazırlanan biberler, patlıcanlar kışın bu şekilde pişirilir. Ben şahsen kışın yapılan zeytinyağlı kuru dolmayı bütün dolma çeşitlerine tercih ederim.

Genelde göz kararı yapardım ama bu sefer karabiber miktarına kadar ölçtüm. Tam kararında çok lezzetli bir dolma olmuştu. Kuru biberle birlikte lahana da sardım. Ölçüleri ona göre veriyorum.

Malzemeler:
  • 2 adet orta boy kuru soğan
  • 1 su bardağı zeytinyağı
  • 2 yemek kaşığı salça
  • 1.5 su bardağı pirinç
  • 5 iri diş sarımsak
  • 1 tepeleme çay kaşığı tuz
  • 1 silme çay kaşığı karabiber
  • 1.5 su bardağı sıcak su
  • 3/4 yemek kaşığı sumak ekşisi (yoksa limon tuzu veya limon suyu da olur)
  • 1 çay kaşığı tuz (pişirirken suyuna koymak için)
  • 7 adet dolmalık kuru biber
  • 6 yaprak lahana (benim kullandıklarım çok büyük değildi)
Hazırlanması:

-Dışının Hazırlanması:
  • Lahanalar için: Yaprak yaprak ayırdığınız lahanaları tencerede kaynamakta olan suya ikişer ikişer atın, yumuşayınca bir kevgir ile suyunu süzerek bir tepsiye alın.
  • Kuru biberler için: Biberlerin üzerine Kaynar su döküp yarım saat-1 saat kadar bekletin(biberler ocakta kaynamayacak). Bekledikten sonra sıcak suyu döküp biberlerin üzerine tekrar soğuk su koyun. Bu şekilde 1 gün önceden veya geceden hazırlayıp bekletebilirsiniz.
  • Kuru patlıcan için: (Bu sefer ben yapmadım ama yapmak isteyenler için yazmak istiyorum) Patlıcanlar yumuşayana kadar ocakta kaynatın. Yumuşadıktan sonra altını kapatıp süzün.
-İçinin hazırlanması:


  • Soğanı yemeklik doğrayıp zeytinyağında hafif soldurun
  • Üzerine salçasını ekleyip kavurmaya devam edin
  • Pirincini ekleyip kısa bir süre de onu kavurduktan sonra minik minik doğradığınız sarımsakları ekleyin.
  • Üzerine sıcak suyu dökün. 1 çay kaşığı tuz ve karabiberini ekleyip ağzını kapatın
  • Kaynadıktan sonra 5 dk. kısık ateşte pişirip altını kapatın




-Dolmanın hazırlanması:

  • Lahanaları sarmak için her bir yaprağı ikiye kesin, Kalın olan orta kısmı kesin ve her parçaya 1 yemek kaşığı dolma içi yayıp sarın, tencerenin tabanına lahanaları dizin
  • Biberlerin içine, büyüklüğüne göre, 2-3 yemek kaşığı dolma içi doldurup lahanaların üzerine dizin.
  • Tencereye dolmaları 1 parmak geçecek miktarda su koyun, 1 çay kaşığı tuz atıp dolmalar dağılmasın diye üzerine bir tabak veya dolma taşı yerleştirin
  • Kaynayana kadar yüksek ateşte pişirimeye başlayın
  • Kaynadıktan sonra altını kısıp, 10-15 dk sonra 3/4 yemek kaşığı sumak ekşisini tencereye ilave edin.
  • Kaynadıktan sonra toplam 25-30 dk. da pişiyor (biz pirincini çok pişmiş sevmediğimiz için 25 dk.dan daha önce kapattım altını)
  • Kapattıktan sonra hemen suyunu süzün. Sıcak veya soğuk servis edebilirsiniz.

33 yorum :

birsence dedi ki...

evet naileciğim gerçkekten çok uzun bir ara oldu...bu kadar ara verme...
dolmalar nefis zaten antebin hangi yemeği kötüki..ellerine sağlık tatlım....

My Turkish Kitchen dedi ki...

Dolmalar cok nefis, sana katiliyorum bu dolma digerlerinden lezzetli bence de.
Donmene cok sevindim Naile,hosgeldin:)
Iffet

Sevil Şahin dedi ki...

tatlım ellerine saglık harika olmuş
evet çok uzun oldu bizlerden bu kadar ayrı kalma emi özlüyoruz seni
sevgiyle kal
tekrar hoşgeldin..

Urfa Tutkunu dedi ki...

Gerçekten aranız baya uzun sürdü. İnşaAllah güzel dinlenmişsinizdir. Zeytinyağlı dolma tarifini yapraksarma.blogcu.com adresindeki Ayıntaplı Zeynep Ablam'ın tarifiyle denemiştim ve ev halkı bayılmıştı. Sizinki de muhteşem görünüyor. Ellerinize sağlık. (urfatutkunu.blogcu.com)

zeynebinsofrası dedi ki...

hoşgeldin naile özledik tariflerini.yine enfes bir tarifle dönmüşsün.Ellerine sağlık.bende senin gibi kuru dolmayı tercih edenlerdenim.şimdi olsada yesem hımmmm....

ozlemhan dedi ki...

Hoşgeldiiiin Harika bir tarifle döndün . Bende zeytinyağlı yapıyorum ama kuru patlıcanı daha çok seviyorum siirtli bir komşum var onun kuru patlıcan dolmasıda harika oluyor. Kararsız kaldım senin tarifimi yapsam.Ellerine sağlık.

Ferkay dedi ki...

Naile hakikaten özlettin canım. Bu kadar aradan sonra böyle güzel bir tarif olunca birşey diyemiyorum artık. Ellerine sağlık canım.
Sevgiler...

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Biberin rengine bayıldım... Ne kadar güzel ve canlı... Haşlama tekniğinden olabilir mi acaba? Ellerine sağlık, kocaman sevgiler...

elif ada dedi ki...

Naile, ne kadar özlemisim yemek sayfanı. Ellerine saglik. O becerikli ellerin dert gormesin ne kadar guzel olmuslar...
Sevgiler
Umur

Naile dedi ki...

Birsen, çok teşekkür ederim. Özlenmek de güzel sanırım :)

İffet hanım, çok teşekkür ederim, inşallah daha uzun aralar vermem birdaha.

Sevil, ben de sana sevgilerimi gönderiyorum.

Aslıhan çok teşekkür ederim. Sizin de ellerinize sağlık.

Zeynep, keşke imkan olsa da sana da yapabilsem :)

Özlem, çok saol canım. Sanırım tarifler benziyordur. Tarifte tam olarak yazan ölçüleri kullandım, inşallah denersen beğenirsin.

Feray abla, çok teşekkür ederim yorumunla mutlu ettin beni.

Aysel, ilk foto değil ama diğerleri gün ışığında çekildi. İlk fotoyu gece ışık altında çektiğim için mecburen konsrat ile oynamak zorunda kaldım. Son fotodaki renkler gerçek renkler. Çok teşekkür ederim.

Umur, çok teşekkür ederim, hem yorumuna hem iltifatına. Sevgiler..

beste dedi ki...

Merhaba, nefis nefis of of olsa da hepsini yesem:)

makcig dedi ki...

Tadına bakmış biri olarak bu dolmanın muhteşem olduğunu söylerim.Ellerine sağlık Naileciğim.Şehr-i Bursa'dan sevgiler.

SeViL ( sevdalitatlar ) dedi ki...

oFF KI NE OFFF SUMAKLI BOL HARCLI BİR DOLMA..
ELLERINE SAĞLIK..

rabia dedi ki...

Canım benim, ellerine sağlık, nefis görünüyor. Yeni yazını görünce sevindim :)

meryem dedi ki...

Ellerine sağlık.Hem Antepli,hem de becerikli bir hanımın elinden çıkmış olduğundan Öyle harika görünüyorlar ki,senin tarifinle, bugün hemen mutfağa koyulup yapmak için sabırsızlanıyorum.Ye# etkinlik ocak ayı ev sahibeliği bende(kurutulmuş yiyecekler)tarif gönderirsen çok sevinirim.Sevgilerle...

Adsız dedi ki...

En çok sevdiğim yemeklerden biridir diyebilirim. Ellerinize sağlık, şimdi verdiğiniz tarif üzerine deneyeceğim, antep usulünü ilk kez deneyeceğim, teşekkürler bu güzel tarifiniz için.

Esra dedi ki...

herkesin antepli bir arkadaşı olmalı mutlaka,ben de o şanslı insanlardan biriyim ve sayesinde antep mutfağının mükemmel tadlarıyla tanıştım ve bu kuru dolmalara hayran kaldım,ellerine sağlık canım
bu arada sana ödülüm var bir ara uğrarsan sevinirim...
sevgiler

Meral UÇARI dedi ki...

Merhaba
Dolmalarınız enfes görünüyor.Ellerinize sağlık.

Dilek Mutfakta dedi ki...

harika görünüyorlar ellerinize sağlık...

Adsız dedi ki...

Naile ne nefis olmustur kimbilri... Disarda yaptigin malyeme azni olmadigindan Antep dekilerin yerini tutmuyor be arkadasim...

Muhabbetle...

selin dedi ki...

Kuru dolmalar benimde vazgeçilmezimdir.
Ellerinize sağlık süper olmuş...

nurseninhobileri dedi ki...

Nailecigim
Dondugune sevindim endiseleniyordum.Ama artik seni aramizdasin.Antep dolmasida bir baska oluyor degil mi? Sevgiler

Unknown dedi ki...

Nefis bir görüntü, lezzetinden de eminim Antepliler muhteşemsiniz tatlı ve yemek kültürünüze hayranım bütün lezzetleriniz tam benim damak tadıma göre acılar da tatlılarda tam tetamatıyla :))

TÜLİN-sihirli tatlar dedi ki...

harıka görünüyor.ellerinize saglık.diğer kayıtlı tariflerınızde guzel görunuyor.izlemeye aldım blogunuzu bende beklıyorum sevgıler:)

Adsız dedi ki...

yine döktürmüşsün ellerine sağlık.tariflerinin sürekli takipçisiyim.

Hanımeli dedi ki...

Antep kesinlikle yemek kültüründe önemli yeri olen bir yer, yemeklerine hayranım. 2 kez ziyaret etme şansım oldu ve bayıldım. Çok farklı güzellikleri var fakat sadece yemek için bile gidilebilecek bir yer:)

Size sormak istediğim bir şey var; sumak ekşisini marketten aldığımız sumak ile elde edebilir miyiz? Sanki bir yerlerde kuru sumak ıslatılarak elde edildiğine dair bir şeyler duymuştum.

Özellikle antep kuru dolmalarına bayıldığımı da söylemden geçemeyeceğim. Bu tarif ve görselleri de ağız sulandıran cinsten:)

Modavesaire dedi ki...

merhaba. tarifinizden yarrlanarak az önce hazırladım dolmaları..umarım sizinki gibi lezzetli olur..xsiteniza bayıldım..hiç rastlamadığım şeyler buldum.. sevgiler.
www.modavesaire.blogspot.com

En İyi Yemek Siteleri dedi ki...

Merhabalar,
En iyi yemek sitelerini toparladığım bir yemek sitesi kütüphanesi oluşturdum:)
Listemde siz de varsınız, bilgilendirmek istedim.
Çalışmalarınızda başarılar...
Ziyaret etmek isterseniz:
En İyi Yemek Siteleri

Aysegul dedi ki...

Merhaba,
Sumak eksisi hangi asamada katiliyor acaba. Bem dolma icine koymadmis oldum. Acaba pisirirken suyuna katsam olur mu? Tesekkurler..

Aysegul dedi ki...

Merhabalar,
Sumak eksisinin hangi asamada katildigini goremedim. Neticede ice katmayi unutmus oldum. Suyuna eklesem olur mu? Tesekkurler..

Naile dedi ki...

Tabi tabi, suyuna ilave ediliyor zaten kısa bir süre piştikten sonra hala pişme devam ederken.

Aysegul dedi ki...

Cok tesekkurler. Suyuna katildigi yaziyormus, telastan gozumden kacmis. Dogum gunum icin gelen misafirlerimize yaptim bu dolmalardan. Herkes cok begendi ama tum yemekler icinde Fransiz arkadaslarimizin ozellikle favorisi oldu. Tarif icin tekrar tesekkurler.

Naile dedi ki...

Evet yazıyordu, benim de oluyor bazen tariflerde gözüden kaçn şeyler :) Çok sevindim beğenmenize. Hepinize afiyet olsun

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...